lördag 4 augusti 2012

Semester!!!

Nu har äntligen min 2:a lilla semester börjat. Det känns lite si så där jag saknar faktiskt butiken och kunderna och nu de sista veckorna jobbade jag även med äldsta dottern Amanda så då blev det ju jättemysigt.
Hon är jätteduktig att jobba och lär sig varje dag om sticking och tyger och kunderna är jättegulliga med henne då hon inte riktigt alla gångerna har erfarenheter och kunskaper av att klippa tyg och alla symaskinegenskaper. Man hjälps åt och byter kunder så har det gått jättebra.
Nog för att jag har ett jobb jag älskar men det är skönt med semester så att jag får umgås med barnen hela dagarna och göra saker som jag tycker om och som jag inte hinner göra annars.

Så igår gjorde vi egen jordgubbssylt, den blev god men inte billig. Mina egna jordgubbar räckte inte riktigt till så jag köpte 4 liter. Jag växte upp med min mammas underbara hemgjorda sylt (dock inte köpta jordgubbar utan från eget jordgubbsland) och jag tyckte det var på tiden att mina barn fick uppleva det också. Jag fick högsta betyg av Maya, Amanda som inte tycker om jordgubbar (!?) var opartisk i detta.


Så till lunch blev det pannkakor med sylt och grädde!!

Vi passade också på att baka lite bröd. Inget surdegsbröd denna gång utan vanliga frallor


som blev supergoda receptet hittar du här:Lättbakad vattenfranska 

Sen bakade vi även franskbröd som är en lite halvvariant av surdegsbröd då man gjorde en fördeg men de blev jättegoda trots att jag glömde vätskan i del 2. Jag hällde i det tillslut men degen blev lite klumpig, jag ska testa göra om den...riktigt nåndag.



Här är receptet franskbröd men jag gjorde de som 2 limpor istället för 4 runda.

Jag har hunnit sy lite också, Maya beställde mysbäddar till sina marsvin och jag ser då tillfälle att brodera lite på dom. Eftersom jag inte hittade någon färdig marsvinsbild så fick jag stygnsätta själv. Jag hittade 2 gulliga bilder och sydde med lite fleece på insidan och ett vanligt bomullstyg på utsidan.

Broderierna blev lite glesa så igentligen skulle jag ha suttit med dem lite längre men allt ska ju vara klart igår så det är bara att gilla läget ibland :-)





Dom blev jättemysiga men tyvärr tycket marsvinen att de var mycket bättre att använda dom som toalett istället för att sova i.......


.....dom använder toaletten för att sova i ...jaja dom är ju fortfarande bäbisar så dom lär sig kanske till slut.

Ha det så bra!!!
/Malin

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar