fredag 5 augusti 2011

Sommarjobb

Tiden går så otrolig fort så jag blev faktiskt lite chockad när jag såg hur länge sedan det var jag skrev i bloggen men jag har inte varit sysslolös för det :-)


Nu har jag avverkat 1 av 3 semesterveckor och det har varit jättefint väder alla dagar utom idag så då passar det jättebra att sitta vid dator en stund tycker jag.


I början av Juni sydde jag lite sommarklänningar till LillaG, barn växer så fort i den här åldern och det tycker jag är bra för då måste jag sy och sticka lite nya kläder till henne lite då & då.




Här en är glad tjej på väg till sin skolavslutning i sin nya klänning. Jag gjorde även ett litet broderi i pastellfärger, den syns lite dåligt så här kommer en lite bättre bild.






Det är kanske lite svårt att se den här också men den blev jättefin :-)





Den här klänningen gjorde jag i ett underbart bomullstyg som vi har i butiken. Tyget är i så fanstastiska färger och jag blev så glad när Lilla G valde ut att hon ville ha en klänning i det.



Smock måste man ju bara testa och det tog faktiskt lite tid att få till det. Jag testade lite olika sätt men jag föll för en tunn resårtråd och sicksacka runt den och sen dra åt tråden. Det gick iochförsig lite extra tråd men det var det värt.



Hon fick också en stickad Bolero. Mönstret fanns i en Allers tidning men det var på tog för små storlekar till min långa 10-åring så jag plussade på mellanskillnaden och det blev jättebra. Boleron är stickad med Eco bomull från Marks & Katten, superhärligt garn att sticka i. Det blir nog någonting i det garnet till mej lite senare.






Framsidan. Den ser lite lustig ut men den var enkel att göra och kul attden är lite annorlunda.



På baksidan är det ett fint bladmönster.

Jag har faktiskt sytt lite nytt åt mej också fast jag inte växer på längden längre :-)




Jag hittade ett jättebra mönster som jag ville sy en klänning av, helst i linne men jag valde ett bomullstyg med lite svaga rutor i istället. Den blev bra efter lite omjusteringar av mönstet (jag har jättesvårt att få till om det är avskuret under bysten då jag tydligen inte ser ut som vanliga människor :-( ) men tyvärr har jag lite svårt att trivas i klänningar som det inte är lite lycra i och som sitter tight så jag gjorde en till ......


....i ett viscos/lycra tyg som är helt fantastisk skön!!! Den är jag super, super nöjd med och har använt flitigt i sommar




Denna klänning fick jag också fixa om mönstret på (jag måste nog gå en kurs i mönsterkonstruktion snart) och den blev jättebra. Så jag gjorde en till som jag inte har knäppt några kort på, den ser nästan lika ut men svart.



Även jag har fått en bolero, det var meningen att den skulle bli klar innan vi for till Mallorca men andra viktigare saker kom i vägen (dotterns virkade shorts, kommer bild längre ner). Men den blev fin, det saknas bara en knapp så är den klar.



Den är stickad i Mandarin Classic från Sandnes, ett jättefint bomullsgarn som håller 22m/10cm.






Det är inte ofta som Stora G vill att jag ska göra något åt henne men äntligen fick jag en order...ett par virkade shorts. Coats släppte ett jättebra mönster tyvärr hade vi inte det garnet men det finns ju massa andra så dom blev också i Mandarin Classic. Jag är tyvärr ingen virkerska men skam den som ger sig och till slut så blev de klara och dottern blev jättenöjd!




Lite cool är det ju med virkade shorts.



Just nu håller jag på med en beställning från Lilla G. En poncho med flätor och huva. Jag hittade inget sånt mönster så jag får sätta i hop 3 olika och hoppas att det går bra. Det är huvan som det kan bli problem med men det löser vi nog. Jag stickar i Sandnes Duette 45% bomull och 55% ull. Garnet kommer att utgå men ersätts utav Duo (som det är merinoull i istället för ull) så jag passade på att köpa hem de som fanns kvar och hoppas att det räcker.




Så denna blir semesterstickningen :-) Jag köpte även lite rosa mandarin Petit i våras som jag tänkte virka en klänning till min lilla guddotter men jag är ju ingen virkerska som jag nämnt innan så de får ligga på lite is ett tag men det blir nog en lite kofta till henne lite senare.

Ha det så bra!!

1 kommentar:

  1. hej,, oj skitt hur mycket du har sytt o stickat.. verkligen fint..Jag ha oxå sytt lite idag, blev ett badlakan i frotté åt en baby som inte är född ännu..o så ett litet badlakan till lilla kanin..Annica, vår dotter hon har beräknad tid till den 17 aug..så det är nära nu,o så behövde ju Albin ett badlakan till sin kanin..så de inte blir nå bråk.O nu håller jag på med en väska.Ha det bra!!

    SvaraRadera